Czy sklep odzieżowy, w którym cały asortyment byłby ułożony wyłącznie na półkach, miałby rację bytu? Prawdopodobnie szybko zweryfikowaliby to sami klienci - bez możliwości przyjrzenia się produktom i oceny, jak układają się na sylwetce, nie byliby chętni do bliższego poznania oferty sklepu. To pokazuje, jak ważna jest rola manekinów w sklepie: zwracają uwagę na aktualną kolekcję, zachęcają do zakupów, podsuwają pomysły, jaką stylizację stworzyć z dostępnych produktów. Jakie rodzaje manekinów mają do dyspozycji sprzedawcy i osoby odpowiedzialne za ekspozycję towarów?
Podstawowa różnica pomiędzy manekinami krawieckimi i ekspozycyjnymi to materiał, z jakiego zostały wykonane. Do produkcji manekinów krawieckich używa się styropianu, który powleka się materiałem. W miękki materiał można łatwo wbijać szpilki i agrafki, aby odpowiednio uformować tkaninę, z której będzie szyta odzież. Ekspozytory sklepowe najczęściej wykonuje się z plastiku lub innego tworzywa sztucznego. Dzięki temu są wytrzymałe, wygodne w obsłudze i łatwe do utrzymania w czystości.
Czy to oznacza, że manekin krawiecki nie może pojawić się na wystawie sklepowej? Jeśli właściciel ma pomysł na oryginalną aranżację z wykorzystaniem takich manekinów, to nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać je do wyeksponowania towaru. Warto jedynie pamiętać, że wykonane ze styropianu produkty są lekkie i mogą zostać łatwo potrącone przez klientów, dlatego powinno się je umieszczać w trudno dostępnych miejscach.
W sklepach odzieżowych często widuje się manekiny całopostaciowe, jednak nie zawsze jest konieczne pokazywanie ubrania na całej sylwetce. Ekspozytory, czyli manekiny pokazujące sylwetkę od szyi do bioder lub połowy ud idealnie sprawdzą się do zaprezentowania klientom bluzek, koszul i koszulek. Można je wykorzystywać także w sklepie z bielizną.
Sprzedawcy mają dość duży wybór, jeśli chodzi o rodzaje sylwetek. Oprócz standardowych ekspozytorów damskich i męskich dostępne są także manekiny dziecięce - dla chłopców i dziewczynek. Możliwy jest także wybór koloru: cielistego, czarnego, srebrnego, co ułatwia stworzenie ekspozycji spójnej z aranżacją całego sklepu.
Gdy właściciel sklepu chce wyeksponować drobne przedmioty: biżuterię, dodatki czy bieliznę, ekspozytor czy manekin całopostaciowy nie są najlepszymi rozwiązaniami. Na dużym modelu niewielkie akcesoria mogą być słabo widoczne, przez co nie będą przyciągały uwagi klientów.
Jak zadbać o efektowną ekspozycję takich drobiazgów jak naszyjniki, pierścionki, bransolety? W sklepach z biżuterią najczęściej wykorzystuje się do tego popiersia oraz modele dłoni. A co ze skarpetami, rajstopami, pończochami czy podkolanówkami? Tutaj najlepiej sprawdzą się manekiny w kształcie nogi: damskiej, męskiej lub dziecięcej. Na manekinie w formie głowy dobrze będą wyglądały czapki, kapelusze, apaszki, ale także okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne.
Mogłoby się wydawać, że w przypadku internetowych sklepów odzieżowych nie ma konieczności eksponowania towaru na manekinach. Klientom często nie wystarcza jednak zdjęcie produktu ułożonego na płasko. O ile w przypadku zwykłej koszulki czy bluzki można sobie wyobrazić, jak będzie wyglądała na żywo, to przy zakupie spodni lub eleganckiej sukienki może być to trudne. Warto wówczas pomóc klientowi, pokazując mu zdjęcia produktu na ekspozytorze.
Jaki manekin wybrać, by dobrze prezentował się na zdjęciach produktowych? Najlepszy będzie prosty model, bez zbędnych dodatków. Dobrze sprawdzi się ekspozytor w kolorze czarnym, który będzie kontrastował z białym tłem zdjęcia. Warto sprawdzić, czy wybrany do sklepu internetowego model ma możliwość zginania kończyn, tak aby ułatwić sobie zakładanie i zdejmowanie odzieży i umożliwić wykonywanie różnorodnych zdjęć.